3. การวางแผนองค์กร
ผู้แต่งเสนอว่าการวางแผนที่ดีนั้น ต้องครอบคลุม 6 เรื่อง ดังนี้
1. ต้องมีแผนในการวิจัยเรื่องตลาด และเรื่องลูกค้า เพื่อให้เรามีข้อมูลที่ถูกต้อง และแม่นยำที่สุด รวมทั้งทิศทางตลาดของสินค้าของเราในอนาคต รวมถึงต้องติดตามพฤติกรรมของลูกค้าของเราด้วย
2.
ต้องมีการวางพันธกิจหรือ Mission ขององค์กรให้ชัดเจน โดยเริ่มจากการตั้งคำถามว่าอะไรคือเป้าหมายของบริษัท ณ เวลานั้นๆ
3.
ต้องมีการวางแผนไว้ล่วงหน้าว่าในอีก 3-5 ปีข้างหน้าบริษัทจะเติบโตไปอย่างไร คู่แข่งจะเป็นอย่างไร
4.
ต้องมีการวางยุทธศาสตร์ (Strategy) และ Action Plan ว่าต้องใช้กลยุทธใดถ้าบริษัทต้องการเพิ่มยอดขายในอีก 3-5 ปีข้างหน้า คือจะต้องมีกิจกรรมหรือโครงการอะไรบ้างเพื่อให้ไปถึงเป้าหมายนั้น
5.
ต้องมีการวางแผนหรือวาง Infrastructure and resource นั่นคือการวางแผนเรื่ององค์กร การเงิน และบุคลากร ให้สอดคล้องกัน
6.
ต้องมีการวางแผนเรื่องวัฒนธรรมองค์กร ซึ่งวัฒนธรรมนี้อาจจะเปลี่ยนไปตามสภาพการณ์ต่างๆ ด้วย

4. การมี Top Team หรือ Team บริหารที่ยอดเยี่ยม
การว่าจ้าง Executive Time นั้นมีวิธีการหลายวิธี ผู้เขียนเสนอวิธีดังนี้
1. เลือกคนที่มีศักยภาพที่จะโตไปได้เท่าที่บริษัทต้องการจะเติบโตไปถึงตรงจุดนั้น ดังนั้นการเลือกจึงต้องเลือกคนที่มีความสามารถเหนือระดับที่ Position นั้นๆ ต้องการขึ้นไปอีก 2-3 ขั้น
2.
ทำใจให้เป็นกลาง แล้วให้จ้างคนที่เราเห็นว่าเขามีความสามารถมากกว่าเรา คือเจ้าของนั้นจะต้องรู้ทุกด้านแต่รู้ไม่ลึก ดังนั้นให้จ้างคนที่เป็น Specialist ในแต่ละด้านแล้วดึงความสามารถของแต่ละคนออกมาเพื่อพาองค์กรบรรลุเป้าหมาย
3.
อย่าว่าจ้างคนที่มีความรู้ความสามารถเหมือนเราทุกประการ ให้พยายามนึกถึงหลัก Diversity หรือความหลากหลาย จะได้อาศัยความแตกต่างทางความคิดนั้นก่อให้เกิดมุมมองที่หลากหลาย
การบริหาร Top Team
1. ต้องให้เขารู้ว่าเขาต้องสวมหมวก 2 ใบ ใบที่หนึ่งคือเป็น Executive ในฝ่ายของตนเอง และใบที่สองคือ เป็นผู้นำของบริษัท ดังนั้นเขาต้องมีส่วนในการแก้ปัญหาขององค์กร และสร้างองค์กรให้เจริญเติบโตด้วย
2.
ตัว Top Executive ต้องมี Skill ในการสื่อสารเป็นอย่างดี เพื่อให้ทุกคนในองค์กรทำงานไปในทิศทางเดียวกัน ถ้าเขายังไม่มีก็ต้องมีการจัดอบรมในเรื่องนี้ขึ้น ในขณะเดียวกัน Top Executive ก็ต้องเป็นผู้ฟังที่ดีด้วยเพื่อรับความคิดเห็นจากลูกน้องมาพัฒนาองค์กร
3.
ต้องทำให้ Top Team เกิดการตั้งคำถามอยู่เสมอว่างานที่ทำอยู่นั้นทำได้ดีที่สุดหรือยัง” “งานที่ทำอยู่นั้ใช้วิธีที่ถูกต้องหรือยังและจะทำงานที่ทำอยู่นี้ให้ดีขึ้นได้หรือไม่คำว่าดีขึ้นนี้หมายถึงว่าใช้เวลาน้อยลง ใช้คนน้อยลง และใช้เงินน้อยลง
4.
ให้มีการจัดประชุม Top Team ให้บ่อยขึ้น โดยให้แยกการประชุมออกเป็น 2 แบบ คือ 1.แบบ Day to day คือประชุมแก้ไขปัญหาและรายงานความคืบหน้า 2.คือการประชุมเพื่อถ่ายทอดกลยุทธต่างๆ

Three Key Survival Skills for New Business Owners

The first year of a new business is the toughest. It's the make-it-or-break-it year. The challenges a new business owner faces on a daily basis require three key survival skills: self-reliance, self-direction, and resilience. No matter how brilliant the business idea, without these three skills entrepreneurs risk failure.
  • Self-Reliance

It's a fact of life that every small business owner wears many hats to fill all functions: operations, sales, marketing, finance, human resources-even janitor and chief coffee-maker when needed. Unlike life in corporate America, where each employee has a specialized area of expertise, a new business owner must excel in all of the disciplines required to keep a small business running smoothly. The revenue drain of hiring employees can spell disaster for struggling new businesses.

Self-reliance means more than wearing many hats. It also means depending on self for motivation, discipline and decision making and accountability. The true entrepreneur doesn't need a cheering squad to keep going. The self-reliant business owner is highly skilled at "picking himself up by the boot straps." Without that all-important sense of self-reliance, critical decisions will be delayed and opportunities will be missed.

If you find yourself lacking self-reliance, do a total skills inventory to identify the gap that is holding your business back from prospering to your expectations. Rate yourself on a scale of one to four on each skill needed to run your business. Identifying which skills you are deficient in is the first step toward getting help to solve the problem.

  • Self-Direction

One of the toughest challenges for new business owners is strategic planning: the ability to plan for multiple contingencies to reduce risk of failure. The self-directed entrepreneur analyzes market conditions to anticipate setbacks and defines alternative revenue sources to avoid costly earnings slumps.

Equally important, the self-directed business owner should be efficient in executing daily, weekly and monthly activities crucial to maintaining a continual sales pipeline and revenue stream. A successful entrepreneur needs no supervisor to keep him on track.

Unfortunately, not many people excel at both strategic planning and day-to-day tactical efforts. If you are an entrepreneur who gravitates to "the big picture," daily and weekly task lists will help keep you on track toward your revenue goals. Invest in tools to minimize your busy work so that important data like customer contact information can be easily accessed, yet maintained with minimal effort.

On the flip side, highly detail-oriented business owners without a strategic plan suffer from lack of direction. Make time at least quarterly to consider questions like: "What could I do long-term to improve the efficiency of my operations?" or "What could I be doing differently to attract the kind of customers I prefer?"

  • Resiliency

While it is often true that persistence pays off, resiliency is a more essential skill to new business owners. Resiliency is the ability to change direction when needed. It is the 'bounce back" effect that is truly necessary to avoid business failure.

In business, change is constant:

* Economic conditions can reduce consumer spending

* Shifts in consumer tastes make your product out-of-date

* Improvements in technology make your inventory obsolete

Any or all of these things can mean increased competition and loss of market share for your business. You have to be prepared to deal with them--before they happen.

Those who lack resiliency fall victim to self doubt that all too often means the end of a promising new business. To increase resiliency, practice the old-fashioned skill of "getting back on the horse." When things don't work out as planned, do not stop to anguish over the situation. Immediately consider the best alternative actions to take. Take action as soon as possible. Even a less-than-perfect action plan will get you moving in a positive direction and avoid the stall of self doubt and despair.

A new business owner who builds up his or her self-reliance, self-direction and resiliency will greatly increase the odds of surviving that first year in business. And after the first year, your survival skills will ensure that you are well on your way to many more years of success. credit by Deborah Walker