คิดอย่างไรจึงจะเป็นเถ้าแก่ได้
จากหนังสือ “Building the Awesome Organization” แต่งโดย Catherine Caitlin และ Jana Mathew
Key Success Factors ในการบริหารองค์กร เพื่อให้องค์กรเติบโตอย่างต่อเนื่อง
1. ต้องมีการสร้างวัฒนธรรมองค์กร
โดยคิดภาพกว้างๆ ก่อนว่าองค์กรของเราทำอะไร คนที่จะเข้ามาในองค์กรต้องมีบุคลิกแบบไหน อะไรที่องค์กรเราให้ความสำคัญ เมื่อมองเห็นภาพแล้วก็ให้เขียนออกมาเป็นคำพูด อย่าเพียงคิดไว้ในใจ ให้ถ่ายทอดให้พนักงานทราบ ตัวอย่างวัฒนธรรมองค์กรโดยทั่วๆ ไปเช่น Customer Focus ต้องใส่ใจลูกค้า, Innovative ต้องมีความคิดสร้างสรรค์ สร้างสิ่งใหม่ๆ ให้องค์กร, Honorable ต้องมีความซื่อสัตย์สุจริตทั้งกับลูกค้า และเจ้านาย, Passionate ต้องมีความอดทน กระตือรือร้นพร้อมทำงานหนัก, Persistent ต้องไม่ยอมแพ้อะไรง่ายๆ และบากบั่นไปให้ถึงที่สุด
เมื่อได้วัฒนธรรมองค์กรแล้ว ให้ผู้ประกอบการใช้วัฒนธรรมองค์กรนี้เป็นเกณฑ์นี้ในการรับคนเข้าทำงาน เกณฑ์ในการฝึกอบรม และเกณฑ์ในการลงโทษหรือให้รางวัล การมีวัฒนธรรมองค์กรจะทำให้ผู้ประกอบการมีกรอบในการบริหารคน และมีกรอบให้ลูกน้องปฏิบัติตาม
บรรดาบริษัทที่ประสบความสำเร็จนั้น คนในองค์กรและผู้บริหารจะต้องมี The 7 C’s of Culture ดังนี้
1. Customers and Market Focus คือองค์กรต้องมีฐานข้อมูลลูกค้าและฐานข้อมูลตลาด และทุกคนในองค์กรต้องได้รับรู้ข้อมูลนี้
2. Communication คือต้องมีการสื่อสารข้อมูลภายในองค์กรตลอดเวลา ทั้งจากล่างขึ้นบน บนลงล่าง และในระดับแนวราบทั้งในแผนกเดียวกันและต่างแผนกกันเพื่อประโยชน์ในการทำงานร่วมกันเป็นTeam work
3. Corroboration คือความร่วมมือระหว่างพนักงานในองค์กร พนักงานทุกคนต้องสามารถทำงานข้ามส่วนและข้ามฝ่ายได้ ทั้งนี้คนในองค์กรที่มีความรู้ต่างสาขากันจะต้องสามารถมาคิดในประเด็นเดียวกันให้ได้ เพื่อการระดมสมองร่วมกันแก้ปัญหา
4. Creativity and Proactive Problem Solving คือความคิดสร้างสรรค์ และการแก้ปัญหา เช่นมีการจัดกลุ่มให้คนในองค์กรให้ร่วมกันแก้ปัญหาอย่างใดอย่างหนึ่ง เพื่อให้พวกเขารู้สึกว่าเขามีส่วนร่วมในองค์กร
5. Constructive Leader and Leadership คือความจำเป็นที่จะต้องมีผู้นำและพนักงานระดับบริหารที่มีความคิดสร้างสรรค์ หัวหน้าในระดับบริหารจะต้องมีความสารมารถในการ Motivateคนได้ คือสามารถให้กำลังใจ, ให้แรงบันดาลใจกับคนในองค์กร และสร้างบรรยากาศที่ดีในการทำงานได้ ทำให้พนักงานมีความเชื่อและยินดีทุ่มเทให้กับงาน และต้องสร้างระบบการให้คุณให้โทษกับพนักงานอย่างยุติธรรม และอย่างชัดเจน
6. Continuous Learning คือต้องมีการฝึกอบรมพัฒนาพนักงานอย่างสม่ำเสมอ สร้างให้องค์กรมีการเรียนรู้อย่างต่อเนื่อง และตลอดไป
7. Change Management คือต้องมีการอบรมส่งเสริมพนักงานในองค์กรให้มีริเริ่มแนวคิดใหม่ๆ อยู่ตลอด เวลา เมื่อสถานการณ์เปลี่ยนวิธีคิด, มุมมอง, โปรเจกต์ และ ยุทธศาสตร์ก็ต้องปรับเปลี่ยนไปด้วย จึงต้องให้พนักงานเกิดความเข้าใจในการเปลี่ยนแปลงต่างๆ ได้ด้วย
Three Key Survival Skills for New Business Owners
The first year of a new business is the toughest. It's the make-it-or-break-it year. The challenges a new business owner faces on a daily basis require three key survival skills: self-reliance, self-direction, and resilience. No matter how brilliant the business idea, without these three skills entrepreneurs risk failure. It's a fact of life that every small business owner wears many hats to fill all functions: operations, sales, marketing, finance, human resources-even janitor and chief coffee-maker when needed. Unlike life in corporate America, where each employee has a specialized area of expertise, a new business owner must excel in all of the disciplines required to keep a small business running smoothly. The revenue drain of hiring employees can spell disaster for struggling new businesses.
Self-reliance means more than wearing many hats. It also means depending on self for motivation, discipline and decision making and accountability. The true entrepreneur doesn't need a cheering squad to keep going. The self-reliant business owner is highly skilled at "picking himself up by the boot straps." Without that all-important sense of self-reliance, critical decisions will be delayed and opportunities will be missed.
If you find yourself lacking self-reliance, do a total skills inventory to identify the gap that is holding your business back from prospering to your expectations. Rate yourself on a scale of one to four on each skill needed to run your business. Identifying which skills you are deficient in is the first step toward getting help to solve the problem.
One of the toughest challenges for new business owners is strategic planning: the ability to plan for multiple contingencies to reduce risk of failure. The self-directed entrepreneur analyzes market conditions to anticipate setbacks and defines alternative revenue sources to avoid costly earnings slumps.
Equally important, the self-directed business owner should be efficient in executing daily, weekly and monthly activities crucial to maintaining a continual sales pipeline and revenue stream. A successful entrepreneur needs no supervisor to keep him on track.
Unfortunately, not many people excel at both strategic planning and day-to-day tactical efforts. If you are an entrepreneur who gravitates to "the big picture," daily and weekly task lists will help keep you on track toward your revenue goals. Invest in tools to minimize your busy work so that important data like customer contact information can be easily accessed, yet maintained with minimal effort.
On the flip side, highly detail-oriented business owners without a strategic plan suffer from lack of direction. Make time at least quarterly to consider questions like: "What could I do long-term to improve the efficiency of my operations?" or "What could I be doing differently to attract the kind of customers I prefer?"
While it is often true that persistence pays off, resiliency is a more essential skill to new business owners. Resiliency is the ability to change direction when needed. It is the 'bounce back" effect that is truly necessary to avoid business failure.
In business, change is constant:
* Economic conditions can reduce consumer spending
* Shifts in consumer tastes make your product out-of-date
* Improvements in technology make your inventory obsolete
Any or all of these things can mean increased competition and loss of market share for your business. You have to be prepared to deal with them--before they happen.
Those who lack resiliency fall victim to self doubt that all too often means the end of a promising new business. To increase resiliency, practice the old-fashioned skill of "getting back on the horse." When things don't work out as planned, do not stop to anguish over the situation. Immediately consider the best alternative actions to take. Take action as soon as possible. Even a less-than-perfect action plan will get you moving in a positive direction and avoid the stall of self doubt and despair.
A new business owner who builds up his or her self-reliance, self-direction and resiliency will greatly increase the odds of surviving that first year in business. And after the first year, your survival skills will ensure that you are well on your way to many more years of success.
credit
by Deborah Walker