ปรัชญาการทำงานเพื่อความสุขและสำเร็จ

ชีวิตในที่ทำงานยุคปัจจุบัน มีความสำคัญพอๆ กับชีวิตส่วนตัว หรืออาจจะมากกว่า เพราะเราใช้เวลากันอย่างน้อย 8 -10 ชั่วโมงในที่ทำงาน

แม้ว่าหลักการวางตัวในที่ทำงาน เป็นเรื่องที่ขึ้นอยู่กับแต่ละสาขาอาชีพ ซึ่งมี Code of Conduct หรือ professional ethics ที่ไม่เหมือนกัน แต่ก็มีหลักการวางตัวในที่ทำงาน แบบที่ใช้กันได้ทั่วไปในรูปของสิ่งที่ควรทำ ไม่ควรทำในที่ทำงาน (Dos and Don’ts) ซึ่งคนที่เกี่ยวข้องกับชีวิตการงานนอกบ้านควรจะต้องเรียนรู้ โดยเฉพาะคนที่ยังไม่มีกิจการเป็นของตนเอง และยังมีผู้บังคับบัญชาตลอดจนเพื่อนร่วมงาน

1. ที่ทำงานไม่ใช่สถานที่ซึ่งเราจะสามารถเป็นตัวของตัวเอง

เป็นสถานที่ซึ่งเราต้องเปลี่ยนแปลงตนเอง และสร้างบุคลิกภาพใหม่ๆ (recreate) เพื่อให้เราอยู่ร่วมกับคนอื่นได้

2. Think as you like, but behave like others

ในที่ทำงาน คนจะมีความคิดอิสระโลดโผนอย่างไรไม่มีใครห้าม แต่เวลาจะแสดงความคิดเห็น และอารมณ์ออกมา อย่าลืมว่าเราไม่ได้อยู่ที่บ้านแล้ว และความคิดหรืออารมณ์ของเราเมื่อแสดงออกมาย่อมจะมีผลกระทบต่อคนอื่น ต้องอย่าลืมว่าธรรมชาติมนุษย์ไม่เคยเปลี่ยนแปลง

· มนุษย์ไม่ชอบให้คนขัดใจ

· มนุษย์ไม่ชอบให้คนอื่นมาโต้แย้ง

· มนุษย์เห็นคนอื่นแสดงความอ่อนแอก็มันจะดูถูกดูแคลน

· มนุษย์เห็นคนอื่นดีกว่าก็มักจะอิจฉา ริษยา

ดังนั้น เราต้องเตือนตนเองอยู่เสมอว่า แม้เราจะมีเสรีภาพในการแสดงออก แต่ทุกอย่างที่แสดงออกมา ย่อมกระทบคนรอบข้าง และย้อนกลับมาส่งผลต่อตัวเรา ดังนั้น ก่อนที่จะทำอะไรลงไป ควรย้อนถามตนเองสั้นๆ ว่าอะไรคือผลของการกระทำที่จะเกิดขึ้น และตัวเราพร้อมที่จะรับผลลัพธ์ดังกล่าวหรือไม่

3. Don’t Appear to Be Too Perfect หรืออย่าแสดงตัวว่าเป็นคนดีพร้อมไปหมด รู้ไปหมดอยู่ตลอดเวลา

เพราะนิสัยมนุษย์นั้น มีความคิดคับแคบ อิจฉาริษยา และไม่ต้องการเป็นรองใคร ถ้าตัวเราเป็นผู้ที่มีความรู้ความสามารถสูง ก็จะทำให้คนรอบข้างไม่ค่อยมั่นใจ ไม่สบายใจ วิธีหนึ่งคือ พยายามขอความคิดเห็น ข้อแนะนำจากคนอื่นบ้าง แสดงตนเองว่ามีจุดอ่อนบ้าง เพื่อทำให้คนรอบข้างไม่รู้สึกว่าตนเองไม่มีคุณค่า

4. วางตนให้คนรอบๆ ข้างรู้สึกสบายใจ (Be a source of pleasure, not of pain)

ซึ่งไม่ได้หมายถึงให้ทำตัวประจบประแจง พูดคำหวานให้คนใครมาชอบ แต่หมายถึงการหลีกเลี่ยง
พฤติกรรมหลายๆ อย่างที่จะทำให้คนอื่นหมดความสุข เช่น พฤติกรรมนินทาว่าร้าย การมองโลกในแง่ร้าย มองเห็นแต่ปัญหา

5. อย่าตั้งใจทำงานแต่เพียงอย่างเดียว ต้องหัดเก็บข้อมูลเกี่ยวกับผู้ร่วมงานด้วย และ

· อย่าเชื่อสิ่งที่เราเห็นจากรูปลักษณ์ภายนอก

· อย่าเชื่อสิ่งที่คนๆ นั้นพูดเกี่ยวกับตนเอง

6. การวางตัวกับเจ้านายหรือผู้บังคับบัญชา

· อย่าไปคิดว่าเจ้านายจะรัก ถ้าเราทำอะไรด้วยตนเองหมดโดยไม่เคยต้องปรึกษาหารือ หรือขอคำแนะนำ

· อย่าคิดว่า การแสดงความเก่งกาจของตนเองต่อหน้าเจ้านาย จะเอาชนะใจเจ้านายได้เสมอไป ต้องรู้จักกาลเทศะ และต้องไม่ทำอะไรเกินหน้า โดยเฉพาะอย่างยิ่งอย่าพยายามทำตัวสมบูรณ์แบบมากกว่าเจ้านาย (Don’t outshine your master)

· หลีกเลี่ยงการทะเลาะเบาะแว้งกับผู้บังคับบัญชา

· อย่าทำตัวตีเสมอ

· อย่าทำให้เจ้านายรู้สึกว่า เราทำงานทุกชิ้นด้วยความยากลำบากเลือดตาแทบกระเด็น ให้เขารู้สึกว่าเราทำแบบสบายๆ ซึ่งหมายความว่าเราเป็นผู้ที่มีความรู้ ความสามารถอย่างแท้จริง

7. รักษาชื่อเสียงสุดชีวิต

มนุษย์ ตัดสินใจง่ายๆ จากสิ่งที่ได้ยิน ได้เห็น ไม่มีเวลาจะมารู้จักใครให้ถึงแก่นแท้ข่าวคราวที่ไม่ดีเกี่ยวกับตัวเรา สามารถสร้างทัศนคติที่เป็นปฎิปักษ์ในหมู่เพื่อนร่วมงาน อันจะเป็นอุปสรรคในการงาน และความก้าวหน้าทางการงานได้ การวางตัวให้เหมาะสมและการพยายามไม่สร้างเรื่องที่ไม่เป็นมงคลแก่ตนเอง จึงมีความสำคัญยิ่งในชีวิตการงาน

Three Key Survival Skills for New Business Owners

The first year of a new business is the toughest. It's the make-it-or-break-it year. The challenges a new business owner faces on a daily basis require three key survival skills: self-reliance, self-direction, and resilience. No matter how brilliant the business idea, without these three skills entrepreneurs risk failure.
  • Self-Reliance

It's a fact of life that every small business owner wears many hats to fill all functions: operations, sales, marketing, finance, human resources-even janitor and chief coffee-maker when needed. Unlike life in corporate America, where each employee has a specialized area of expertise, a new business owner must excel in all of the disciplines required to keep a small business running smoothly. The revenue drain of hiring employees can spell disaster for struggling new businesses.

Self-reliance means more than wearing many hats. It also means depending on self for motivation, discipline and decision making and accountability. The true entrepreneur doesn't need a cheering squad to keep going. The self-reliant business owner is highly skilled at "picking himself up by the boot straps." Without that all-important sense of self-reliance, critical decisions will be delayed and opportunities will be missed.

If you find yourself lacking self-reliance, do a total skills inventory to identify the gap that is holding your business back from prospering to your expectations. Rate yourself on a scale of one to four on each skill needed to run your business. Identifying which skills you are deficient in is the first step toward getting help to solve the problem.

  • Self-Direction

One of the toughest challenges for new business owners is strategic planning: the ability to plan for multiple contingencies to reduce risk of failure. The self-directed entrepreneur analyzes market conditions to anticipate setbacks and defines alternative revenue sources to avoid costly earnings slumps.

Equally important, the self-directed business owner should be efficient in executing daily, weekly and monthly activities crucial to maintaining a continual sales pipeline and revenue stream. A successful entrepreneur needs no supervisor to keep him on track.

Unfortunately, not many people excel at both strategic planning and day-to-day tactical efforts. If you are an entrepreneur who gravitates to "the big picture," daily and weekly task lists will help keep you on track toward your revenue goals. Invest in tools to minimize your busy work so that important data like customer contact information can be easily accessed, yet maintained with minimal effort.

On the flip side, highly detail-oriented business owners without a strategic plan suffer from lack of direction. Make time at least quarterly to consider questions like: "What could I do long-term to improve the efficiency of my operations?" or "What could I be doing differently to attract the kind of customers I prefer?"

  • Resiliency

While it is often true that persistence pays off, resiliency is a more essential skill to new business owners. Resiliency is the ability to change direction when needed. It is the 'bounce back" effect that is truly necessary to avoid business failure.

In business, change is constant:

* Economic conditions can reduce consumer spending

* Shifts in consumer tastes make your product out-of-date

* Improvements in technology make your inventory obsolete

Any or all of these things can mean increased competition and loss of market share for your business. You have to be prepared to deal with them--before they happen.

Those who lack resiliency fall victim to self doubt that all too often means the end of a promising new business. To increase resiliency, practice the old-fashioned skill of "getting back on the horse." When things don't work out as planned, do not stop to anguish over the situation. Immediately consider the best alternative actions to take. Take action as soon as possible. Even a less-than-perfect action plan will get you moving in a positive direction and avoid the stall of self doubt and despair.

A new business owner who builds up his or her self-reliance, self-direction and resiliency will greatly increase the odds of surviving that first year in business. And after the first year, your survival skills will ensure that you are well on your way to many more years of success. credit by Deborah Walker