เทคนิคการ Present อย่างจับใจ

บทความที่นำเสนอจากหนังสือเรื่อง The How of Wow! แต่งโดย Tony Carlson ผู้แต่งได้นำเสนอวิธีการพูดในที่ชุมชนให้ประสบความสำเร็จ

มีประเด็นสำคัญ ดังต่อไปนี้

1. ทัศนคติต่อการพูดในที่ชุมชน

ตัวเราเองในฐานะผู้พูด จะต้องมองว่า "การพูดในที่ชุมชน" เป็นเสมือนโอกาสทองในการเปิดตัวให้เราได้เป็นที่รู้จักและเป็นที่ยอมรับของคนในองค์กร หรือในสังคม เพื่อใช้เป็นบันไดก้าวสำคัญในการประสบความสำเร็จในหน้าที่การงานต่อไป

2. การพูดที่น่าจดจำ (Memorable speech)

การพูดของเราในแต่ละครั้งจะต้องน่าจดจำและน่าประทับใจ โดยจะทราบว่า วิธีการพูดอย่างไรจึงจะน่าจดจำและน่าประทับใจ ก็ต้องลองจินตนาการว่า ถ้าเราเป็นผู้ฟังเสียเอง วิธีการนำเสนอของเรานี้ ผู้ฟังจะชื่นชอบหรือไม่ อย่างไร

3. วิธีการพูดและนำเสนอจะต้องไม่น่าเบื่อ

ผู้แต่งมีความเห็นว่า การเขียนทุกอย่างที่จะพูดลงในพาวเวอร์พอยท์ (Power point) เพราะกลัวว่าตนเองจะลืมว่าจะต้องพูดอะไรต่อไป และการแสดงตัวเลขมากมายเพื่อโชว์ว่าตนเองค้นคว้ามามาก โดยที่ไม่ได้ชี้ให้เห็นเลยว่า ตัวเลขไหนกันแน่ที่สำคัญ ควรค่าแก่การจดจำหรือให้ความสนใจ เป็นการนำเสนอที่ไร้ซึ่งการเตรียมพร้อมที่สุด ฉะนั้น ผู้แต่งจึงแนะนำว่า การนำเสนอโดยการใช้พาวเวอร์พอยท์นั้น ควรเขียนแต่สิ่งที่สำคัญ ๆ ลงไปเท่านั้น และก่อนนำเสนอทุกครั้ง ผู้พูดจะต้องรู้และจดจำทุกอย่างในสิ่งที่ตนเองจะพูดให้ได้เสียก่อน ไม่ใช่ไปตายเอาดาบหน้า โดยการอ่านจากพาวเวอร์พอยท์ให้ผู้ชมรับฟัง ซึ่งผู้แต่งเชื่อว่าเป็นการนำเสนอที่น่าเบื่อที่สุด

นอกจากนั้น การประเมินคุณภาพในการนำเสนอนั้น ไม่จำเป็นต้องพึ่งการกรอกแบบประเมินแต่อย่างใด เพราะผู้พูดเองสามารถประเมินได้ด้วยตนเองจากปฏิกิริยาของผู้ฟัง เช่น ถ้าผู้ฟังหาวตลอดรายการ คุยกันเองไม่หยุดหย่อน หรือมีสีหน้างุนงงจับประเด็นไม่ถูก แค่นี้ก็น่าจะเพียงพอแล้วที่จะใช้ประเมินคุณภาพในการนำเสนอ

4. วิธีการฝึกฝนตนเองก่อนการไปบรรยายจริง

นอกจากจะต้องรู้แจ้งในสิ่งที่จะบรรยายแล้ว ผู้พูดควรมีการซักซ้อมกับตัวเองเสียก่อน โดยการหัดฟังเสียงตัวเองในขณะที่พูด จะทำให้รู้ว่า การพูดมีจังหวะจะโคนหรือไม่ ชัดถ้อยชัดคำ เร็วไปหรือช้าไป พูดมากไปหรือน้อยไป น้ำเสียงมีพลังหรือเนือย ๆ น่าเบื่อ หรือพูดชัดเจนตรงประเด็นหรือไม่ และถ้าเราเป็นผู้ฟัง ฟังแล้วรู้สึกอย่างไรคล้อยตาม หรือเฉย ๆ หรือฟังแล้วสงสัยเพราะสิ่งที่พูดมันลอย ๆ ไร้เหตุผล เป็นต้น

การพูดที่ดีจะต้องสามารถดึงอารมณ์ของผู้ฟังให้เชื่อและคล้อยตามได้ ดังนั้น บุคลิกและท่าทางในการพูดจึงเป็นอีกปัจจัยหนึ่งที่ขาดเสียไม่ได้ กล่าวคือ การพูดทุกครั้งจะต้องเป็นธรรมชาติ ทั้งสีหน้า แววตา ท่าทาง และน้ำเสียง จะต้องผสมผสานให้เข้ากับสถานการณ์ และหัวข้อในการบรรยายได้อย่างกลมกลืน ทั้งนี้ทุกอย่างล้วนเกิดจากการซักซ้อม และการทำความเข้าใจในสิ่งที่เราจะพูดอย่างแท้จริง และที่สำคัญในวันจริงที่ขึ้นบรรยาย เราจะต้องทำอย่างสุดความสามารถโดยไม่คาดหวังสิ่งใด ให้ลืมตัวเอง และไม่จำเป็นต้องโชว์ให้ผู้อื่นรู้ว่า เราทำการบ้านมาเยอะ เรามีประสบการณ์มากมาย หรือเราเก่ง เพราะจะทำให้กิริยา สีหน้า และแววตาเต็มไปด้วยความอวดดี และการพูดจะไม่ต่อเนื่อง ไม่ตรงประเด็น เพราะจิตใจหมกมุ่นอยู่กับความคิด ความกังวล และความคาดหวัง ทำให้การพูดไม่เป็นธรรมชาติ การพูดที่ดีจะต้องออกมาจากความรู้สึก มาจากจิตใจที่ดี ไม่มีสิ่งใดเคลือบแฝง

5. การบรรยายโดยการเล่าเรื่อง

ผู้แต่งเชื่อว่า การใช้วิธีเล่าเรื่องมาประกอบการบรรยายจะทำให้ผู้ฟังไม่เบื่อ เข้าใจง่าย และเป็นที่น่าจดจำ แต่การเล่าเรื่องนั้นควรเป็นเล่าสั้น ๆ และเป็นเรื่องที่น่าสนใจ เพราะถ้ายาวเกินไปก็ไม่ต่างจากการเล่านิทาน ที่น่าเบื่อและชวนง่วงนอน

6. การสำรวจสถานที่และอุปกรณ์ก่อนการบรรยายจริง

ผู้แต่งแนะนำว่า ก่อนวันจริงเราควรไปดูสถานที่ สำรวจทางเข้าออก ที่จอดรถ อุปกรณ์การบรรยาย เครื่องโสตทัศนศึกษา การจัดแสงไฟ หรือแม้แต่การบริการน้ำดื่มให้ผู้บรรยาย เป็นต้น เพื่อให้การบรรยายของเราเป็นไปอย่างราบรื่นที่สุดเท่าที่จะทำได้

สุดท้าย ในการพูดทุกครั้งให้คิดเสมอว่าเป็นการแลกเปลี่ยนความรู้ซึ่งกันกันและกัน และที่สำคัญที่สุดคือให้เคารพคนฟัง เพราะถ้าไม่มีคนฟังการพูดจะมีความหมายไปได้อย่างไร ควรขอบคุณในความกรุณาที่ให้โอกาสให้เราได้ขึ้นมาพูด และขอบคุณผู้ฟังที่ยอมสละเวลามาฟังในสิ่งที่เราบรรยาย ฉะนั้น แม้ว่าเราจะมีปัญหาใดรบกวนจิตใจอยู่ก็ตาม ก่อนขึ้นพูดให้ลืมทุกอย่างและพูดด้วยใบหน้าที่ยิ้มแย้มแจ่มใส จิตใจที่ผ่อนคลาย จิตใจที่เต็มไปด้วยความปรารถนาดีที่อยากจะนำสิ่งดี ๆ มีประโยชน์มาเสนอแก่ผู้ฟัง จึงจะถือได้ว่าเป็นการพูดที่ประสบความสำเร็จอย่างแท้จริง

Three Key Survival Skills for New Business Owners

The first year of a new business is the toughest. It's the make-it-or-break-it year. The challenges a new business owner faces on a daily basis require three key survival skills: self-reliance, self-direction, and resilience. No matter how brilliant the business idea, without these three skills entrepreneurs risk failure.
  • Self-Reliance

It's a fact of life that every small business owner wears many hats to fill all functions: operations, sales, marketing, finance, human resources-even janitor and chief coffee-maker when needed. Unlike life in corporate America, where each employee has a specialized area of expertise, a new business owner must excel in all of the disciplines required to keep a small business running smoothly. The revenue drain of hiring employees can spell disaster for struggling new businesses.

Self-reliance means more than wearing many hats. It also means depending on self for motivation, discipline and decision making and accountability. The true entrepreneur doesn't need a cheering squad to keep going. The self-reliant business owner is highly skilled at "picking himself up by the boot straps." Without that all-important sense of self-reliance, critical decisions will be delayed and opportunities will be missed.

If you find yourself lacking self-reliance, do a total skills inventory to identify the gap that is holding your business back from prospering to your expectations. Rate yourself on a scale of one to four on each skill needed to run your business. Identifying which skills you are deficient in is the first step toward getting help to solve the problem.

  • Self-Direction

One of the toughest challenges for new business owners is strategic planning: the ability to plan for multiple contingencies to reduce risk of failure. The self-directed entrepreneur analyzes market conditions to anticipate setbacks and defines alternative revenue sources to avoid costly earnings slumps.

Equally important, the self-directed business owner should be efficient in executing daily, weekly and monthly activities crucial to maintaining a continual sales pipeline and revenue stream. A successful entrepreneur needs no supervisor to keep him on track.

Unfortunately, not many people excel at both strategic planning and day-to-day tactical efforts. If you are an entrepreneur who gravitates to "the big picture," daily and weekly task lists will help keep you on track toward your revenue goals. Invest in tools to minimize your busy work so that important data like customer contact information can be easily accessed, yet maintained with minimal effort.

On the flip side, highly detail-oriented business owners without a strategic plan suffer from lack of direction. Make time at least quarterly to consider questions like: "What could I do long-term to improve the efficiency of my operations?" or "What could I be doing differently to attract the kind of customers I prefer?"

  • Resiliency

While it is often true that persistence pays off, resiliency is a more essential skill to new business owners. Resiliency is the ability to change direction when needed. It is the 'bounce back" effect that is truly necessary to avoid business failure.

In business, change is constant:

* Economic conditions can reduce consumer spending

* Shifts in consumer tastes make your product out-of-date

* Improvements in technology make your inventory obsolete

Any or all of these things can mean increased competition and loss of market share for your business. You have to be prepared to deal with them--before they happen.

Those who lack resiliency fall victim to self doubt that all too often means the end of a promising new business. To increase resiliency, practice the old-fashioned skill of "getting back on the horse." When things don't work out as planned, do not stop to anguish over the situation. Immediately consider the best alternative actions to take. Take action as soon as possible. Even a less-than-perfect action plan will get you moving in a positive direction and avoid the stall of self doubt and despair.

A new business owner who builds up his or her self-reliance, self-direction and resiliency will greatly increase the odds of surviving that first year in business. And after the first year, your survival skills will ensure that you are well on your way to many more years of success. credit by Deborah Walker